
Говоримо про важливе
1.Запитайте, що діти знають про ситуацію в країні і як вони зараз почуваються.
Тема війни не має бути темою табу під час навчальних занять. Усі ми перебуваємо в єдиній реальності, де домінує страх, смерть, відчай, тривога. Важливо, щоб діти розуміли, що навколо люди відчувають ті ж переживання.
2.Коли говорите про війну і вживаєте поняття «поганий» чи «добрий», обов’язково пояснюйте дитині, чому поганий, а чому добрий.
Спонукайте фантазувати про події в країні через мультфільми і відео, які дитина дивиться.
3.Говоріть з дітьми про необхідність взаємодопомоги, про те, що багато людей в Україні та світі підтримують нашу державу та щодня об’єднують зусилля, аби допомогти нам якнайшвидше завершити війну.
4.Нагадайте дітям, якщо їм страшно, тривожно, вони завжди можуть звернутись по допомогу до дорослих (батьків, учителів).
5.Зауважте, що важливо дослухатись до порад дорослих щодо поведінки офлайн, адже навколо криється багато небезпек, які можуть загрожувати життю і здоров‘ю.
6.Запитайте дітей, чи мають вони план дій на випадок повітряної тривоги та чи є в них особливі приготування (тривожний рюкзак, теплий одяг тощо).
Правила поведінки під час повітряної тривоги
Рекомендуємо обговорити зі старшими дітьми потребу завантажити на телефон додаток «Повітряна тривога», оскільки не завжди можна почути сигнал з вулиці.
У будівлі:
-зайти в укриття (це може бути підвальне приміщення чи паркінг для машин);
-якщо немає спеціального укриття, потрібно спуститись на нижчі поверхи будівлі та обрати місце подалі від вікон.
У квартирі:
-якщо немає змоги спуститись в укриття, то важливо знайти місце подалі від вікон за тримальною стіною (найчастіше це біля вхідних дверей);
-сісти на підлогу;
-накритись ковдрою чи іншими речами з головою.
У потязі:
-нахилитись нижче рівня вікон та закрити голову руками.
На вулиці:
зайти в найближче укриття (часто в містах є позначки «укриття» або позначки маршруту до нього).
Якщо немає змоги знайти найближче укриття, то важливо:
-триматись на відстані від магазинів з вітринами;
-лягти на землю біля високого бордюру, бетонних блоків;
-закрити голову руками.
Якщо почули десь вибухи, то залишайтесь у безпечному місці.
Правила поведінки під час артобстрілів:
-Коли чуєте вибухи чи стрільбу, важливо сховатись в укритті.
-Якщо ви почули вибухи під час перебування на вулиці – негайно лягайте на землю, але туди, де є заглиблення (наприклад, поміж бетонними конструкціями), або в яму, канаву.
-Небезпечно ховатись у під’їздах, арках, біля припаркованих машин.
-Затуліть долонями вуха та розтуліть рот.
Правила поведінки дитини у громадському місці:
-Важливо написати на окремому папірці номер телефону когось з батьків чи рідних, хто є на зв’язку, а також — прізвище та ім’я дитини. Сховайте його дитині у верхньому одязі на випадок екстреної ситуації.
-Якщо дитина має власний мобільний телефон, нехай перевіряє, чи він заряджений, коли виходить з дому, та чи є достатня кількість грошей для дзвінків.
-Поставте номер когось з батьків на швидкий набір чи екстрений дзвінок у смартфоні дитини.
-На вулицях міст, де відбуваються обстріли, можуть бути уламки від ракет чи іншої зброї – чіпати їх не можна. Також не варто заходити в закинуті будівлі чи покинуті будинки, оскільки вони можуть бути замінованими.
-Поясніть дитині, що не можна підіймати на вулиці, у під’їзді, в магазині чи в будь-якому місці за межами дому будь-що з землі: цукерки, маленькі іграшки, різнокольорові предмети, мобільні телефони, адже в них може бути вибухівка.
-Не варто брати з рук незнайомих людей будь-які предмети: це може бути загрозою для здоров’я та життя.
-Якщо на вулиці дитину кличе незнайома людина, варто повідомити про це батьків чи дорослих.
-Якщо дитина загубилась у певній місцевості чи у натовпі, то важливо стати на безпечну височину та кликати батьків чи дорослих на ім’я та прізвище. Звичайно, якщо є власний мобільний телефон, то потрібно зателефонувати комусь з батьків, з ким були разом. Якщо немає зв’язку з дорослими, то набрати 102 та пояснити, що трапилось.
-Якщо незнайома людина взяла дитину за руку і намагається кудись відвести, то важливо привернути увагу до себе інших людей, наприклад, голосним криком, що дитина не знає цю людину.
За матеріалами інтернет джерела
https://dity.in.ua/statti/viyna/bezpeka-ditey-pid-chas-viyni
Шановні батьки, радимо розповісти дітям про правила поведінки вдома. Важливо забезпечити дотримання розпорядку дня та психологічного комфорту, навчити обачливо поводитися з незнайомими людьми, формувати навички безпечної поведінки в побуті, у громадських місцях та природному середовищі
Для дітей 3-4 років
Корисним для вас буде ознайомитися з інформацією щодо дій в тих чи інших обставинах, як пояснити дітям про правила поводження у випадку небезпеки, як реагувати на загрози життю без паніки чи надмірного страху:
-Стаття «Як батькам поводитися з дітьми під час війни влітку?»
-«Як батькам поводитися з дітьми під час війни»
https://harchi.info/articles/yak-batkam-povodytysya-z-ditmy-pid-chas-viyny
-«Що робити, коли лунає сирена?»
https://drive.google.com/file/d/14cl1xrJHW-r156gB8R6H55IZ3Sfz6ogt/view?usp=sharing
Важливо розповісти дітям про основні правила безпеки, відповідати на їх запитання, підтримувати їх, розмовляти, проводити бесіди.
-Про самозбереження за мотивом казок «Колобок», «Вовк і семеро козенят» (визначення помилки, яку припустили герої).
-Бесіда за казкою «Котик та півник» (формувати початкові правила поведінки з незнайомими людьми).
-Бесіда «Свої та чужі» (поняття про родинне середовище, безпечну поведінку).
-Бесіда «Моя сім’я» (учити дітей піклуватись один про одного).
-Бесіда «Обережно, небезпечні предмети».
Рекомендуємо варіанти психологічних етюдів, тим самим ви знизите рівень тривоги у малюків:
-«Сміливий зайчик»
-«Поцілунок в долоньку» (знижувати рівень тривоги та страху у дітей).
Змоделюйте ситуацїї, через які ви зможете сформувати вміння дітей нічого не брати у сторонніх людей, не вступати з ними в бесіду, не брати до рук небезпечні предмети:
-«Пішли зі мною»
-«Незнайомець пропонує…»
-«Цукерка від незнайомця»
-«Небезпечний метелик»
Перегляньте з малятами мультфільми про небезпеку невідомих предметів, завжди пам’ятаючи, що життя ваших дітей залежить від вас самих:
-Мультсеріал «Пес Патрон»
https://www.youtube.com/watch?v=kDQIG0fHUCE
-«Що таке міна? Побачив міну? Правила мінної безпеки для дітей». Мінна безпека.
https://www.youtube.com/watch?v=v_jY3LRP6yA
-Руханка з псом Патроном
https://www.youtube.com/watch?v=foFUavVgKg4
-«Покажи дитині! Мінна безпека»
https://www.youtube.com/watch?v=-EjWjJm9Y74
Для дітей 5-6 років
Шановні батьки, радимо Вам продовжувати закріплювати правила поведінки дітей вдома, на вулиці, громадських місцях, природному середовищі, вчіть обачливій поведінці з незнайомими людьми та поведінці дітей в довкіллі під час воєнного стану.
Рекомендуємо переглянути мультфільми та повчальні історії
з безпеки життєдіяльності
Перегляньте разом з дітьми розвивальне відео «Гроза, буревій, злива» – обговоріть з дітьми поведінку під час природніх явищ, їх дії.
«Дії під час пожежі» – розкажіть дітям, що не можна ховатися під ліжко, у шафу та важкодоступні місця. Поясніть, що в такому випадку потрібно вибігати на вулицю та кликати на допомогу.
Мультфільми для перегляду:
-Корисні підказки – поговоріть з дітьми про те, чи вони знають, як себе вберегти від небезпеки.
-Про песика Патрона
-Діти війни
-Дітям про війну в Україні
-Підбірка мультфільмів про Пса Патрона https://www.youtube.com/@patronthedog
-Повітряний змій” https://youtu.be/0WRgt7cbP24
-Безпечні канікули” https://youtu.be/A4PrtPUf22o
-Лісовий скарб https://youtu.be/V5JZWI8TrEY
-Бейджик від Пса Патрона https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2022/09/minebage.pdf
-Пісня “Karta Svitu – Пес Патрон” (Luga Style Beatz remix) https://youtu.be/QAm3BVVwACY
-Руханка з Дмитром Монатіком https://youtu.be/HO8j9_p_K90?t=856
-Розмальовки https://spilnoteka.org/rozmalovky-na-temu-minnoyi-bezpeky/
-Асоціативні картки про вибухонебезпечні предмети https://spilnoteka.org/asocziatyvni-kartky-pro-vybuhonebezpechni-predmety/
-Загадки на тему мінної безпеки та запам’ятовування правил поводження з ВНП (4-10років)https://drive.google.com/drive/folders/1XO3AxEoSInY2LT0zCSzkpDtHgahxfZpMhttps://www.unicef.org/ukraine/stories/mine-safety-brainteasers
-Брошура з завданнями “СорОК та ПоНі” https://spilnoteka.org/broshura-sorok-ta-poni/
-Брошура “Прогулянка з Патроном” https://spilnoteka.org/broshura-z-patronom-iz-zavdannyamy/
Радимо прочитати з дітьми та обговорити зміст твору, як діти зрозуміли те, про що в ньому розповідається та чого навчає твір.
Казки:
-«Троє поросят»
-«Котигорошко»
-«Мудра дівчина»
-«Казка про страх»
-«Умій почекати»
-«Від чужого вулика – зась»
Вірші:
-«Найрідніша моя Земле!»
-«Щоб не трапилось біди»
-«Нас не здолати»
-«Про мир та війну».
Як знизити в дитини рівень стресу й тривоги
Дванадцять простих порад батькам, що допоможуть навчити дитину справлятися зі стресовими ситуаціями
Безсумнівно, почуття тривоги властиве не тільки дорослим, а й дітям. Його прояви виявляють практично у 20 % школярів. Однак ще більша кількість дітей переживають стрес, що не діагностується як тривожний розлад. Як же можна допомогти дітям знизити рівень стресу та тривоги?
1.Заохочуйте дітей дивитися страху в очі, а не уникати його
Якщо ми боїмось якоїсь стресової ситуації, то намагаємось уникати її. Але такий підхід не позбавляє нас від тривоги. Якщо дитина навчиться дивитися страху в очі, вона побачить, що поступово її тривога почне зменшуватись. Тіло не може тривалий час перебувати у тривожному стані, тому через якийсь час ми починаємо заспокоюватись. Як правило, тривога починає відступати через 20–45 хвилин після виникнення тривожної ситуації.
2.Поясніть дитині, що бути неідеальним – це нормально
Часто ми відчуваємо необхідність у тому, щоб наші діти досягли успіху у спорті, навчанні та інших сферах діяльності. Але іноді ми забуваємо, що діти повинні бути просто дітьми. Ось і виходить, що у школі головне отримувати оцінки, а не насолоджуватися навчанням і розумінням нових знань. Середній бал – це, звісно, добре, але можна і краще, й т. п. Усе це зовсім не означає, що прагнути до кращого не обов’язково. Треба спонукати дитину старанно ставитись до навчання, але при цьому розуміти та приймати її помилки й недоліки.
3.Зосередьтесь на позитивних аспектах
Дуже часто стурбовані й напружені діти можуть зануритись у негативні думки й самокритику. Усю свою увагу вони зосереджують на тому, що «склянка наполовину порожня», і турбуються через певні майбутні події. Чим більше ви будете акцентувати увагу на позитивних якостях своєї дитини й на позитивних аспектах ситуації, що склалась, тим легше їй буде самій зосередитись на позитивних емоціях.
4.Не забувайте про види діяльності, що сприяють розслабленню
Дітям потрібен час, щоб розслабитись і бути дітьми. На жаль, іноді навіть веселі види діяльності можуть бути цілком спрямовані на успіх і результат, а не на радість самого процесу. Дуже важливо, щоб дитина гралась і займалася чимось заради задоволення. Це можуть бути найрізноманітніші види діяльності: гра з іграшками, заняття спортом, малювання, чаювання або ж прості пустощі.
5.Сформулюйте свою модель психологічних реакцій і позитивного мислення
Ваша дитина завжди буде повторювати за вами. Якщо ви уникаєте стресових ситуацій, вона також буде всіляко ухилятись від них. Якщо ви подивитеся своїм страхам в очі, так зробить і ваша дитина. Якщо ви будете приділяти час собі та знаходити час для своїх інтересів, вона також зрозуміє, що турбота про себе є важливою частиною її життя. Якщо ви будете знаходити щось позитивне в різних ситуаціях, ваша дитина теж буде налаштовуватись позитивно. Діти наслідують поведінку своїх батьків. Тому якщо ви дбаєте про психологічне здоров’я дітей, обов’язково подбайте і про себе.
6.Винагороджуйте дитину за хоробрість
Якщо ваша дитина справляється зі своїми страхами, відзначте її похвалою, обіймами, якоюсь дрібницею на зразок наклейки або частування. Така форма мотивації не буде вважатись підкупом. Заохочуйте свою дитину, і вона буде намагатись не уникати стресових ситуацій.
7.Установіть режим сну
Визначте час, коли дитина буде лягати спати, і дотримуйтесь його навіть у вихідні. Придумайте якийсь приємний ритуал перед сном хвилин на 30–45 (наприклад, разом почитайте книгу або послухайте аудіоказку). Це допоможе дитині заспокоїтись після активного дня й легко заснути.
8.Нехай дитина не боїться проявляти неспокій
Якщо дитина каже, що їй тривожно чи страшно, не кажіть «Ні, не вигадуй», «Усе добре». Це нічим їй не допоможе. Швидше за все, це призведе до того, що дитина буде вважати, що ви не слухаєте або не розумієте її, і вона залишилась наодинці зі своїми хвилюваннями. Краще дайте відповідь на її занепокоєння словами «Ти виглядаєш трохи наляканим. Що тебе непокоїть?». Потім порозмовляйте про емоції та страхи дитини.
9.Допомагайте дитині вирішити проблему
Після того як ви запевнили, що вірите словам дитини, чуєте, про що вона каже, допоможіть їй вирішити цю проблему. Але це не означає, що ви повинні зробити все за неї. Ви повинні допомогти їй визначитися з можливими варіантами. Якщо ваша дитина може назвати кілька способів – чудово. Якщо ні, перерахуйте кілька можливих варіантів, і нехай вона вибере з них те рішення, яке, на її думку, буде найбільш сприятливим.
10.Зберігайте спокій
Діти звертають увагу на те, як реагують на певну ситуацію їхні батьки. Ми всі бачили, як спіткнувшись, маленька дитина відразу дивиться на батьків, щоб визначити, якою буде їхня реакція. Якщо батьки стурбовані, дитина заплаче. Це все тому, що малюк дивиться на реакцію батьків у тій чи іншій ситуації. Діти різного віку вловлюють емоції своїх батьків і реагують на них. Якщо ви хвилюєтеся, дитина відчує вашу тривогу й сама почне нервувати ще більше. Якщо ви хочете знизити рівень її тривоги, то повинні контролювати себе. Для цього ви можете розмовляти ще більш спокійним тоном або зробити кілька глибоких вдихів для розслаблення. Не забувайте і про свою міміку. Ваше обличчя повинно відображати спокій.
11.Виконуйте вправи для розслаблення
Іноді, щоб допомогти дитині знизити рівень стресу та тривоги, необхідні найпростіші вправи для розслаблення. Нехай дитина зробить кілька повільних, глибоких вдихів (проробляйте їх разом з нею, щоб ви дихали в одному ритмі). Або ж нехай вона уявить себе десь у тихому та приємному місці, наприклад, на пляжі чи в гамаку. Попросіть дитину закрити очі й уявити все до найдрібніших подробиць – звуки, запахи, відчуття.
Наприклад, закрийте очі й уявіть, що ви на пляжі. Прислухайтесь до шуму хвиль, які набігають і відпливають. Прислухайтесь до криків чайок. Зосередьте свою увагу на теплому піску під вашими ногами й на теплих променях сонця, які огортають теплом вашу шкіру. Ваша дитина може скористатись такою технікою розслаблення, як тільки відчує перші ознаки тривоги.
12.Ніколи не відступайте!
Справитися з тривогою та стресом – завдання непросте. У дітей дуже часто змінюється джерело тривоги. Іноді вам може здаватися, що ви тільки те й робите, що заспокоюєте свою дитину. Але якщо дитина буде регулярно застосовувати техніки для контролю рівня стресу та тривоги, то з часом навчиться справлятися зі стресовими ситуаціями. Головне – не відступати!
Інтернет-джерело
https://childdevelop.com.ua/articles/psychology/2870/
Корисними для вас, шановні батьки, будуть наступні посилання:
Дбаємо про безпеку дітей під час війни: що треба знати
https://www.youtube.com/watch?v=EssiRA4Nvhk
Поради батькам та опікунам під час війни – пам’ятка безпеки
https://www.youtube.com/watch?v=4W_gbyijWes
Безпечна поведінка дітей під час війни
https://www.youtube.com/watch?v=kHiXhGis7ag
Правила поведінки для дітей під час війни: розмови з незнайомцями та прогулянки в нових місцях
Безпека дітей під час війни є вожливим питанням сьогодення. Життя в сучасних реаліях є дуже складне і знання з безпеки життєдіяльності є неабияк важливим його компонентом, як для дорослих так і для дітей. Тому важливо проінформувати дітей про алгорит дій під час воєнних дій, адже “Проінформована дитина – це озброєний військовий”. Бережіть себе і перемога буде за нами!